Våren 2013

Kulturcirkeln fördjupade sig under våren 2013 i de många kulturbegivenheterna som finns i vår närhet.
På alla ställen hade Ollas Ann-Mari ordnat med guider på plats.

• Partille Herrgård (Slottet)
  • Slottskogsobservatoriet
  • Röhska Museet
  • Nostalgicum
  • Hönö fiskemuseum

Vi började så "nära" vi kunde med att besöka "Slottet". En plats med mycket varierande historia. Idag ofta en plats för konstutställningar. Vi hade turen att få guide till såväl utställningen, som slottets historia.

Så tog vi oss till Slottskogen igen. Men nu var det kväll och mörkt och halt. Det var observatoriet vi gick till. Där visade Jupiter upp sig i all sin glans med sina månar. Utställningen inne visade Olle Karmedal.

Röhska muséet fick även det ett besök av oss. Här tittade vi närmare på "Peek-a-boo" och "Ond Design". Nostalgicum. Det var ett museum, som väckte minnen. Jukeboxen till exempel.

Som avslutning på terminen åkte vi buss ut till Hönö. Soooooolen bara strålade över Dala Gilles utflykt i skärgården.
Hönömuseum tog emot och visade upp det bästa de hade med hjälp av L. Nordenborg. Så blev det en rundtur över till öckerö och Fotö med guiden Marianne, som delade med sig av öarnas historia och miljö på bästa sätt. När vi sedan bänkade oss vid dukat bord på Tullhusets restaurang smakade fisksoppan mer än utmärkt. årsmötet gick som en dans och vi kunde äntra bussen för hemfärd nöjda och glada.
Som grädde på moset fick vi, som avslutning, en överblick över Göteborg från Ramberget, av vår trevlige chaufför Gunnar, som både guidade och körde på bästa sätt.

Hösten 2013

• Lödöse Museum
  • Stadsmuseet
  • Otterdalska
  • Naturhistoriska
  • Hisingens spelmanslag
  • 12 december Julavslutning

Hösten startade vi lördagen den 7 september 2013 i strålande sensommarvärme på Lödöse museum. Deltagarna fick följa med på en intressant guidad tur i museet. Efter god förplägnad fortsatte vi med att fira Gillets Kulturcirkels 10-årsjubileum med ett fyrfaldigt leve. Nils-Uno Gustavson, som var kulturcirkelns initiativtagare, gav några smakprov från cikelns start och dess fortsatta betydelse för Dala Gilles verksamhet.

Besöket på Stadsmuseet 25 september var på en onsdag för att få vara med på deras ”mellanrum”. Mellanrum är en samtalsserie där vi för samman olika frågor och röster om arkitektur, stadsutveckling och hållbar utveckling. Den här onsdagen handlade det om Nordöstra Göteborg. Mycket intressant och vi kommer att fortsätta i vår, med den delen av vårt Göteborg, som vi kanske inte känner så väl.

Otterdalska huset. Vad är det? Jo, Göteborgs första sjukhus och den förste patienten lades in den 17 juli 1823. På bottenvåningen fanns tre rum för barnbördsavdelningen, rum för bostad till läkare, bibliotek, förråd och ett större rum som utnyttjades för direktionens och läkaresällskapets sammanträden. Där fanns också mottagningsrum och poliklinik. På samma plan fanns också kök, skafferier, badrum med mera. I andra våningen fanns 10 stora sjuksalar. En trevlig guide berättade detta och mycket mer under besöket den 10 oktober. Efteråt spårvagnsåkte hela sällskapet till Kerstin Öjerskogs samlingsal, där hon och Eva Sandström ordnat med kaffe och smörgås, som då smakade förträffligt.

Så skulle vi åka till Alingsås på Lights in Alingsås. Lyssnade på väderleksrapporten!
Stormvarning!! Inställt!!!
Vi försöker nästa år.

Naturhistoriska museet har öppna föreläsningar ibland. Den 3 november följde vi med på en sådan. Det var ornitologen Janne Stenberg som berättade för oss om våra vanligaste fåglar på ett medryckande sätt. Innan föredraget fick vi på egen hand gå runt bland samlingarna och såväl Malmska valen som den stora elefanten besöktes.

Hisingens spelmanslag bjöd sedan upp till dans på kvällen den 8 november. Tyvärr var det få som kände sig kallade till denna aktivitet. Några kom i alla fall och lyssnade till härlig fiol och folkmusik.

Julavslutningen var fantastiskt välordnad av framförallt Inger och Ulla med bistånd av Rune och Gunnar.
Det bjöds på glögg med glöggvisa vid ankomsten. Sedan landgång, som Rune och Gunnar serverade. Därpå kaffe med choklad och clementiner.
Ulla läste Viktor Rydbergs Tomten.
Inger hade ordnat julvisor, som vi sjöng och en tävling med "omkastade julmaträtter", som vi fick roa oss med vid borden. Inger och Ulla hade ordnat ett lotteri.
Sedan kom tomten och delade ut våra medhavda julklappar.(Arne Eriksson, stackarn, gick ut och köpte Expressen strax innan tomten kom) Vi blev 23 st trots att några meddelat förhinder pga barnbarnslucia på förskolorna